Blogot vezetni a világ egyik leghasznosabb dolga, és baromira levezeti a stresszt, kiüríti az agyadat. Én imádom csinálni. Olyan 16 éves koromtól kezdve írok, és van a fiókomban egy majdnem kész kézirat, amit szeretnék majd könyvként kiadni.
Persze, mint mindennek, úgy a blogolásnak is vannak árnyoldalai, és ezek a trollok és a primitív emberek.
A trollok azok, akiknek rohadt sok idejük van, és azt hiszik, hogy viccesek. A primitívek pedig azok, akik nem értik, hogy mit olvastak el és hangot adnak a saját tudatlanságuknak.
A sikeres blog vezetéséhez elsősorban saját gondolatok kellenek. Saját gondolatok alkotásához pedig, harmónia, nyugalom kell, tehát két csomag között nem lehet gyorsba írni valamit. Majd rá kell látni egy adott szakterületre. Végül el kell kezdeni írni. Sokat kell írni, nagyon sokat. Itt százasával számoljuk a cikkeket. Jó eséllyel az első 100 cikked nem lesz jó. A 4-500-adik cikked már értékelhető lesz.
De, most beszéljünk az üzleti részéről, hiszen mi jó pár vállalkozás blogját vezetjük.
Nézzünk meg egy példát.
A vállalkozó megrendel egy blogcsomagot és már alig várja, hogy elolvassa az első cikkünket. Baromira örül neki és volt már olyan is, hogy valaki majdnem megkönnyezte az alkotásunkat, mert annyira eltaláltuk az ízlését.
Három eset van. Az első: Lelkesen fizeti minden hónapban a díjunkat. A második: Rövid időn belül átveszi a blogot, mert ő akarja magának az alkotás örömét. A harmadik: 1-2 hónap eltelte után visszamondja, mert nem jöttek az eredmények – épp úgy, ahogyan a konditeremben sem lett pár edzés után Rambo.
A második esetről beszélek most, mert első és a harmadik verzió nem túl érdekes és egyértelmű, hogy mire gondolok.
A második esetben átveszi a szövegírást a vállalkozó, az alkotás és a spórolás kedvéért. Ez szinte soha sem szokott működni, mert kialakulnak a kettős kommunikációk. Egyrészt a mi kommunikációnktól el fog térni, ami meg fogja zavarni az eddigi követőket, másrészről, mivel nincs a szövegírásban rutinja, így mást fog üzenni, mint amire valójában gondolt. Ha eddig jó volt a forgalma, akkor az nagy valószínűséggel be fog zuhanni rövid időn belül.
A kommunikációs bakikat kijavítani elég sok pénz.
Ezt persze mindig korrekten elmondom, ami a vállalkozót nem érdekli, mert úgy van vele, hogy azért megpróbálja. Én pedig ilyenkor előveszem a naptáramat és felírom a vállalkozó nevét a felmondásától számított 3 hónappal későbbre.
Nem egyszer volt már olyan is, hogy 3 hónap alatt a vállalkozó megírt 30 cikket, amit törölnünk kellett, mert mindamellett, hogy nem adott értéket az olvasónak, még sokszor ki sem tudtuk bogozni a mondatokat. Itt nálunk, ilyenkor azzal szoktunk viccelni, hogy „Na, de vajon itt mire gondolt a költő?”. És ez a mondat 6-7x is elhangozhat egy cikken belül.
A baj nem jár egyedül, mert ilyenkor általában a Google is megbünteti a hasztalan oldalt.
A tartalomgyártás könnyű melónak tűnik, ám ha jól akarja csinálni az ember, akkor kell egy gyűjtőmunka és egy stratégia. Egy plusz egy emberre is szükséged van, aki publikálás előtt átolvassa a cikked.
De talán ezeknél fontosabb, hogy kell egy olyan szakember, aki tudja a tartalmakat terjeszteni, hiszen ha nem jut el az anyag az olvasóhoz, akkor nem sok értelme volt megírni.