Nem is tudom, hogy hol kezdjem. Vannak okosak, átlagosak és kifejezetten buta emberek. Most az ostoba emberekről lesz szó.
Sötét és sötét ember között is van különbség.
Az a tompaagyú aki nem tudja magáról, hogy lökött, borzalmasan káros a környezetére. Nem egy embert ismertem, ismerek, akinek teljesen üres a feje, miközben ő szentül megvan győződve arról, hogy ő egy nagyon okos ember.
Ha a nem túl okos ember tudja magáról, hogy nem túl okos, máris fényéveket jelent a siker útján. Ha most felmerült benned az, hogy vajon te melyik kategóriába tartozol, akkor van egy jó hírem. Ha engem nézel és követed a videóimat, akkor te tanulni akarsz, ami jó, hiszen a sikeres vállalkozáshoz elengedhetetlen a folyamatos tanulás. Egy-egy videómat átlagosan 200-an nézik meg. Magyarországon pedig több millió vállalkozó van. Így te most valamire ráéreztél.
Nézzük meg a gyengén teljesítőket üzleti szemmel.
Egy buta vállalkozóval legalább 3x több munkánk van, mint egy szellemileg átlagosan teljesítővel. Réges-régen volt egy olyan partnerem, akivel szinte kizárólag csak hasonlatokkal élve tudtam kommunikálni, mert egyszerűen nem értette meg azt, amit mondok neki. Sőt, sokszor 2-3 hasonlattal is élnem kellett, mire megértette azt, hogy mit szeretnék neki mondani. Ilyenkor jött 2 autós hasonlat, és 1 orvosos.
Ugyan ennek a volt partneremnek hetente egyszer, de sokszor kétszer is el kellett magyaráznom a like, megosztás, komment és page like-ok közötti különbségeket.
Viszont ő viszonylag sikeres volt. De majd az 5. részben kitérek arra, hogy egy eszefogyott vállalkozó hogyan lehet viszonylag sikeres.
Viszont az előbb említett partnerem még az elviselhető kategóriába tartozott, bár így is legalább 3x több volt vele a munkám, mint a többiekkel. Lényegében két másik helyet kiszorított, tehát nem tudtam vállalni 2 másik vállalkozót. Tehát üzletileg nem érte meg vele foglalkozni.
A legrosszabb az, amikor a tökfilkó párosul az elemző jellemmel. Ha az enneagram-ot kérem segítségül, akkor az 1 és az 5 kategóriába sorolnám a személyiség típusát.
Én azt gondolom, hogy ez típus terrorban tartja a környezetét, de hogy a munkatársaik csak pirulával tudják ezeket az embereket elviselni, az is biztos. Amellett hogy az elemző-tökfejnek 3x tovább tart elmagyarázni mindent szóban, még írásban is szokta kérni pl. azt, amiről eddig beszéltem neki telefonban, plusz a statisztikát és a következő lépéseket és a várható eredményeket, ha már egyszer úgy is leültem a gép elé, akkor jósoljak is.
A statisztika még hagyján van, bár általában nem szokta érteni azt amit lát, így külön írni kell hozzá egy útmutatót, ami 1-2 napos munka, cirka 50-100.000 Ft értékben. De, ha már úgyis a számítógép előtt vagyok, miért ne írnám meg neki? Hiszen biztos nincs jobb dolgom. Persze, mindezt ingyen.
A legszebb az, amikor nekem próbálja hasonlatokban elmagyarázni, hogy mire gondol, de a hasonlataiban a logikát teljesen mellőzi. Azt hiszi, hogy azért magyarázok autókkal, orvosokkal, ügyvédekkel, mert ilyen jópofa vagyok. Így ő is ilyen jópofa akar lenni.
Sokszor egy árajánlat megértésével is nagy gondok vannak.
Ha az árajánlat 1 tételt tartalmaz, az még rendben van.
Ha már kettőt, akkor gondok szoktak lenni.
Ha már 3 tétel szerepel benne, akkor káosz van.
Ha adok 3 árat és adok a végösszegből kedvezményt, akkor eljön a világvége és hetekig próbálja feldolgozni a 4 számot és ezeknek az összefüggését.
Ezzel az a gond, hogy ha 3 sort nem tud értelmezni, akkor hogyan fog tudni leolvasni egy Analytics statisztikát, vagy egy angol nyelvű hírlevél statisztikát? És ami a legfontosabb: Hogyan fogja megérteni ezeknek az összefüggését?
Egy sikeres vállalkozás vezetése borzalmasan összetett feladat. Érdemes mérlegelni a képességeinket mielőtt belevágunk, mert mondjuk egy KFT-t megnyitni már eleve nem könnyű, és bezárni a poklok pokla. Sokszor bízik a tapasztalatlan ember az ilyen-olyan EU-s támogatásokban, de a legtöbb esetben a bolondnak a világ pénze sem lenne elég.
Ezzel szemben a sikeres vállalkozó
Nem biztos, hogy a sikeres vállalkozó blogot ír, könyveket olvas, van 3 diplomája, mert ezek nem feltétlenül kellenek egy sikeres vállalkozáshoz, de az biztos, hogy nem árt. Viszont a siker fenntartásához a vállalkozónak valamilyen módon folyamatosan fejlődnie kell. Jó kommunikációs készséggel kell rendelkeznie, lehet vele beszélgetni a munka mellett még másról is, pl. a hobbijáról, legfrissebb hírekről.
A sikeres vállalkozó tudja azt, hogy mi történik a vállalkozásában. Ismeri a mérőszámokat és tudja azt, hogy mely számok a fontosak.
Ész ide vagy oda, azt azért látni kell, hogy ha valaki mondjuk már 25-30 éves és soha nem jeleskedett az üzleti világban akkor nem biztos, hogy ez az ő útja. Mondom, ész ide, vagy oda.
Összeszedtem három gondolatot, ami alapján talán mindenki el tudja dönteni magáról, hogy vállalkozói vér csörgedezik-e benne:
– Ha már 25-30 éves és még nem tudott megcsinálni legalább egy millió forintot
– Nem seftelet a középiskolában
– Ha nincsen kapcsolati tőkéje
Ha a fentiek nincsennek meg, akkor valószínűleg nem leszel sikeres vállalkozó. Az én összes sikeres vállalkozó ismerősöm valahol egy csibész. Lehet, hogy csak mélyen legbelül, de akkor is csibész vér folyik benne.
Rólam egy pár mondatot. Én már 15 éves koromban szórólapoztam és én vontam be a 17 éves barátaimat ebbe a bizniszbe, hogy legyen nekik is pénzük. 17 évesen pedig már a McDonald’s-ban dolgoztam a nyáron, és azt hiszem, hogy 2 pályát kivéve mindegyiket kitanultam. Van fritőz, húspogácsa, hamburger összetevő, pénztár, takarító, szeméttömörítő, mosogató, stb. pálya. Részekre vannak szétosztva a feladatok. A burger összetevő pályát nem sikerült letennem az idő rövídsége miatt, illetve a pénztárosi meló soha nem érdekelt. E kettőn kívül megvan mind. Szóval rajtam már 15 éves koromban lehetett látni, hogy itt valami készül. Máshogy gondolkodok, mint a többiek.