Magán

Ajánlom magamat

Amikor valaki marketingest keres Facebookos csoportokban, a komment szekció rögtön megtelik. Jönnek a rosszabbnál rosszabb ajánlatok kommentekben és privát üzenetekben is. Gyakran a hirdetés feladása utáni 1 órán belül legalább 60 ajánlatot kap a gyanútlan vállalkozó.

A marketing a pénzről szól. Szóval, 1 órán belül, legalább 60 milliomos ír rá a munkáltatóra. A nagymenő milliomos szakemberek nem éppen nyaralnak vagy öltönyben tárgyalnak valakivel személyesen, hanem ingyenes Facebook csoportokban ajánlgatják magukat a kispénzű vállalkozóknak, szinte már könyörögve.

Az utóbbi 3-4 hónapban elterjedtek a jutalékért ajánlgatások és a kamu profilokkal való győzködések is. Tisztán megfigyelhető ilyenkor az, hogy melyik vállalkozás él ezzel a nemtelen lehetőséggel. Gyanúra ad okot az, amikor a hirdetés feladása után, fél órán belül legalább 3-6 különböző profilú emberektől jönnek ajánlások, ugyanazzal a sablonnal hogy xy céget ajánlja, és azon belül is megemlíti az ügyvezető nevét. Ez teljesen életszerűtlen kommunikáció. Egyébként ezek a marketinges vállalkozások jellemzően pár hónapja vannak a piacon, és még Spam-elni sem tudnak.

Szóval annak a kezdő vállalkozónak, aki Facebookos csoportokban keres marketingest, nincs könnyű dolga, mert jelentkezőkből és ajánlásokból bőven van.

Leleplezek egy eddig ki nem mondott tényt. Egy szakmai titkot, ha úgy tetszik.

A valódi marketingesek csak nagyon körültekintően szeretnek kezdő vállalkozókat elvállalni, mert legalább 5x több velük a munka, mint egy haladó vállalkozóval. Ezek tények, amelyekről beszélni fogok, még akkor is, ha most ezzel nem leszek népszerű.

Réges-régen, amikor kezdő vállalkozókkal dolgoztunk, sokkal több volt velük a munkánk, mint a haladó vállalkozókkal, mert a kezdő vállalkozók még nem tudnak a vállalkozásukban gazdálkodni, nem ismerik a reklám és a hirdetés közötti különbséget, azonnali vagy rövid távú megtérülésben gondolkoznak, nem ismerik a saját célközönségüket, marketing eszközökben gondolkoznak nem pedig stratégiában és persze abban a tudatban vannak, hogy az online marketing egyszerű és csodálatos, mert minden mérhető benne és mindenre lehet optimalizálni. Természetesen garanciát is kérnek. Nem egyszer hívtak már fel engem úgy, hogy Gábor, ha most megveszünk tőled 4 db blogot, akkor mi a garancia arra, hogy megtérül és mikor fog ez nekünk megtérülni? Mikor leszünk a Google első helyén?

A kezdő szintről viszonylag gyorsan el lehet mozdulni. Mi tudunk adni egy alapozót, mielőtt elkezdenénk együtt dolgozni. Alapozni csak személyesen tudunk és egy napig tart egy ilyen marketing konzultáció. Ameddig a kezdő vállalkozó nincs tisztában az alapokkal, addig nem tud a marketinges hatékonyan dolgozni. Csak szenvedés lesz az ilyesmi kapcsolatból és a legvégén harag, mert a kezdő vállalkozó nem érti, hogy mit csinál a marketinges és hogy miért.

A kókler marketinges kiszűrésére a referenciakérés jó ötlet lenne, de én pl. referenciát csak akkor adok, ha látom azt, hogy egy olyan vállalkozó keres meg, aki már felépített pár céget és van pár 100 milliós bevétele, évente.

Referenciát nem tudok adni olyan vállalkozóknak, akik most indítják a vállalkozásukat és azon aggódnak, hogy a 100.000 Ft-juk jó helyre kerül-e. Persze, 100.000 Ft nem kevés pénz, de a kapcsolati hálóm és a partnereim nyugalma ennél nekem sokkal többet ér.

Egyébként az elmúlt 10 év alatt egy olyan vállalkozó sem kért tőlem referenciát, akinek éves szinten legalább 25 milliós forgalma van. A haladó vállalkozók 2-5 perces beszélgetés alatt el tudják dönteni, hogy milyen szinten lévő marketingessel állnak szemben.

Amikor azt látom, hogy különböző Facebook csoportokban a marketingesek saját magukat ajánlják a láthatóan kezdő vállalkozóknak, akkor pontosan tudom azt, hogy a marketingesnek valószínűleg ő lesz az első ügyfele. Illetve amikor azt látom, hogy ugyan azok a marketingesek minden poszt alatt saját magukat ajánlják, akkor tudom, hogy az egy svindler lesz, hiszen, egy tisztességes 1-3 fős marketinges cég nem tud naponta órákon keresztül tárgyalni a leendő ügyfelekkel és nem tud napi szinten új ügyfeleket vállalni, legfeljebb akkor, ha 30-50 marketinges alkalmazottja van. A céginformációban ezt le tudod ellenőrizni.

Nálunk pl. konzultációs díj van, pontosan emiatt. Ha mindenkivel beszélgetnénk aki megkeres minket, akkor két lehetőség állna fent. Első: Mindenkinek eladnánk a szolgáltatásunkat, és 1 főre jutna 40 ügyfél. Ekkor szélhámosok lennénk.

Ha pedig alig pár embernek tudnánk eladni a szolgáltatásunkat, akkor a saját marketingünkkel sem lennénk tisztában, nem még hogy más vállalkozáson tudnánk segíteni.

Egy jó marketinges nem az ingyenes Facebook csoportokban szerezi az ügyfeleit, úgy hogy: “Ajánlom magamat”, hanem a saját kiépített vevőszerző csatornáin keresztül, mert a marketinges ehhez ért. Ki tud építeni egy saját birodalmat. És van is pénze reklámra.

Ha pedig nem tudja a saját birodalmát kiépíteni, akkor a másét sem fogja tudni.