A homo sapiens lassan a múlté. Felvirradt a Homo YouTubericus kora.
Ám a videógyártás távolról sem annyira egyszerű, mint azt sokan gondolják. Híressé válni a legnagyobb videómegosztón pedig még nehezebb. De szerencsére nem lehetetlen.
Az alábbi 38 tippet kell megfogadnod, hogy a YouTube verhetetlen császárává válj.
STÍLUS ÉS ELŐADÁSMÓD
Nem állítjuk, hogy ezen áll vagy bukik a sikered, de tény, hogy mindkettő elég fontos tényező.
- Lelkesedj! Látsszon rajtad, hogy őszintén érdekel a téma, amiről beszélsz. Az emberek kegyetlenek: mindössze 10 másodperc alatt eldöntik, hogy kérnek-e belőled vagy sem. Muszáj lehengerlőnek és hitelesnek lenned ahhoz, hogy meggyőzd őket.
- Fogadd el, hogy nehéz lesz megszokni a kamera jelenlétét. De sikerülni fog! Képzeld azt, hogy a legjobb barátodnak mesélsz, könnyebb lesz!
- Bakizni ér! Mindenkivel megesik, hogy időnként összeakad a nyelve vagy nem tud kikecmeregni egy bonyolult mondatból. Ezen ne parázz! A lényeg, hogy megtaláld a saját stílusodat és ne másokat utánozz. Persze, ha valami orbitális baki csúszik a mondandódba, akkor vedd újra vagy vágd ki a kritikus részt. (Mert ugyebár nagyon nem mindegy, hogy párbajban vérezni vagy…..nos, fordítva).

TÉMA, TARTALOM
- Nem elég, hogy téged érdekel valamil. El kell érned, hogy a nézőid is kíváncsiak legyenek a tartalmadra. Persze nem kell feltétlenül nagy dolgokra gondolni. A YouTube egyik sztárja például az a SurpriseToys nevű csatorna, ahol egy fickó Kinder-tojásokat bontogat vehemensen. Igen, ennyi. Nem beszél, csak csokit bont. És ezzel több mint 32 milliós nézettséget ért el…..Formabontó, nem igaz?
- Ha nincs olyan téma, amiről álmodból felkeltve is csillogó szemmel tudsz beszélni, csinálj valami olyat, amiről tudod, hogy érdekli az embereket. Ilyen mondjuk a sztárpletykák szaftos világa. Információgyűjtésre pedig ott a Twitter, az Instagram vagy épp a GoogleNews. Az persze, hogyan tálalod a híreket, már rajtad áll. Az emberi természetet ismerve: a szenzációhajhászat mindig beválik!
- Témafronton jó ötlet lehet, ha csak reagálsz mások által megosztott érdekes tartalmakra. Az angol YouTuberek között például van egy lány, aki egy csomó videót csinál arról, hogyan végigbontogatja a különféle szépségmárkák által kiadott karácsonyi advent kalendáriumokat.
- Parodizálj. Elég csak PamKutyáékra és a ronggyá hallgatott zseniális Despacito paródiára gondolni. Ha elég ügyes vagy, meghódíthatod a világot Magyarországot!
- A jó tartalom olyan, amire a többi YouTuber magától is szívesen hivatkozik a videójában. Ez az egyik legjobb út ahhoz, hogy híressé válj. (Ha ez nem megy, nem baj, vannak más módszerek. És mindjárt elmondjuk őket…)
YOUTUBE CSATORNA FACELIFT
- Tény, hogy olyan világban élünk, ahol a külső sokat számít. És bár a YouTube-csatornádnak nem állna jól egy termetes fenékimplantátum (vagy de?), muszáj szépnek lennie. Ehhez pedig elengedhetetlen egy hozzád és a tartalmadhoz stílusban passzoló borítókép. Extra tipp: ha nem a YouTube az egyetlen csatornád, hanem van mondjuk blogod, Facebook-oldalad és Instád is, ne hagyd ki azt a ziccert, hogy a megjelenésük harmonizáljon egymással. A követőid imádni fogják!
- Egy jó néven rengeteg múlik. Addig törd a fejed, amíg meg nem találod a legfrappánsabb csatornanevet.
- Mindenképp legyen a csatornádnak leírása (description). Ebben röviden foglald össze, hogy ki vagy, mit kell rólad tudni és milyen típusú tartalmat állítasz elő.
- Description-turbózás: ha van blogod, Faceboo- oldalad, Instád vagy bármilyen más egyéb közösségi felületed, mindenképp dobj rájuk egy linket!
VIDEÓK EGYEDI JELLEMZŐI
Most mondanánk, hogy mindegy, hogy telefonnal vagy kamerával veszed fel az anyagaidat, de nem kamuzunk. Tény, hogy a mai okostelefonokban elég jó a kamera, de azért egy profi masinával nem veszik fel a versenyt. Használd őket felváltva, attól függően, hogy épp hol vagy és a körülmények mit tesznek lehetővé. De azért az alábbiakra mindig figyelj.
- Intro. Ha azt szeretnéd, hogy a videóid konzisztensek legyenek, csinálj egy rövid intrót, amit mindegyik anyag elejére odateszel. Ez lesz a te virtuális aláírásod, a YouTube-lábnyomod DNS-e, ha úgy tetszik.
- Egy jó cím felfedi, hogy miről szól az adott videó, de közben provokatív és figyelemfelkeltő is. A lényeg, hogy felkeltse a felhasználó kíváncsiságát.
- Vess magadra jó fényt! Szó szerint. Az már mindegy, hogy erre a jó öreg napsugarakat béreled fel vagy befektetsz egy profi lámpába és derítőbe.
- Mikrofon: különben nem fognak tisztán hallani. Ordítani meg valószínűleg nem akarsz.
- A zene az kell. Jó, kellhet. Aláfestésnek például tökéletes. Ezen a linken megnézheted, hol találsz jogtiszta zenei anyagokat.
- Utómunka. Mindenképp meg kell vágnod a videókat. És ha már vágsz, miért ne szépítgethetnél még rajta az ingyenesen letölthető MovieMaker segítségével?!
- Minden videóhoz használj úgynevezett tag-eket. Ezek voltaképp olyan kulcsszavak, amik relevánsak a tartalmad szempontjából. Hogy ez miért fontos? Egyrészt azért, mert így a Google keresőmotorja is megérti, hogy miről szól a videód, másrészt nagyobb eséllyel fognak rád találni azok, akik hasonló témákra keresnek.
- Ha más tartalmát megemlíted vagy felhasználod a videódban, ne felejtsd el feltüntetni a hivatkozást!

TERJESZTEK ERGO SUM
Itt az ideje, hogy a terjesztés bekerüljön a szótáradba. Az a cél, hogy minél több emberhez eljuttasd a tartalmadat. Hogyan? Mutatjuk!

- Említettük már, hogy olyan témával foglalkozz, ami sokakat érdekel. Ez hozhatja el ugyanis a nagy nézettséget. Márpedig ha jó a nézettséged, több esélyed van arra, hogy más YouTuberek felfedezik a csatornádat és maguktól megemlítenek a videójukban. Ingyen reklám, aranyat ér!
- Ha már van stabil nézőbázisod (nem kell rögtön tízezrekre gondolni), szervezz egy találkozót. Igen, lehet, hogy csak tízen jönnek el az elején, de irtó sokat számít, ha személyesen is megismernek. Persze csak akkor, ha barátságos és kedves vagy. De hát ugye, mi más lennél! 🙂
- Az angol csak “giveaway”-nek hívja azt, amikor a YouTuber kisorsol vagy odaajándékoz valamit a követőinek. Ha már többen vannak a csatornádon, ez egy szuper trükk, hogy szorosabbra fond a köztetek lévő virtuális kapcsolatot.
- Ismersz menő YouTubereket? Ha nem, akkor nézz szét a YouTube háza táján és keress olyanokat, akik hasonló témával foglalkoznak, mint te. Ha pedig már tudod, kik ezek az emberek, vedd fel velük a kapcsolatot és találjatok ki valami közös projektet. A közös videó mindkettőtök csatornájára felkerül majd, és ezáltal egy csomó új felhasználóval tudod megismertetni magad.
- A 24-es pont ismét, csak fordítva. Tegyük fel, hogy téged keresnek meg egy közös videó lehetőségével: mondj igent, csak nyerhetsz! Ha történetesen nem tudjátok megoldani a személyes találkozót, használjátok ki a Skype-ban rejlő lehetőségeket.
- Ha van olyan YouTuber, akit már ismersz, és akinek őszintén szereted a csatornáját, ajánld őt a követőidnek. Hálás lesz érte, és jó eséllyel ő is megemlít majd téged a videóiban.
- Építsd a kapcsolati hálódat természetesen: keresd meg az igazán szimpatikus YouTubereket és barátkozz velük. Ha az érdeklődésetek hasonló, biztos bőven akad majd közös témátok, így valóban értékes emberekkel gyarapszik majd az ismeretségi köröd.
A RENDSZERESSÉG EREJE
- Kulcsfontosságú, hogy rendszeresen tölts fel új tartalmat, különben hamar rád unnak.
- Legalább heti 1 videót csinálj, és még jobb, ha előre megmondod a követőidnek, hogy mikorra várható a legújabb. Nincs annál nagyobb varázslat, mint amikor a csatornád lájkolói kis túlzással tűkön ülve várják, hogy végre megnézhessék, mivel rukkolsz elő.
- Időzíts! Ha például elutazol, és a pálmafák alatt lazulva nincs kedved a laptop előtt görnyedni, hogy feltöltsd a legfrissebb anyagot, használd a YouTube időzítő funkcióját. A gép dolgozik, az alkotó pihen, te pedig kényelmesen napozhatsz tovább!
ÁCIÓ, KÁCIÓ, KOMMUNIKÁCIÓ
- Folyamatosan kommunikálj a követőiddel. Reagálj a kommentjeikre. Éreztesd velük, hogy valóban fontosak neked.
- Ha a tanácsodat kérik, a legjobb tudásod szerint segíts. Légy őszinte és barátságos. A virtuális törődés is felér egy léleksimogatással.
- Készíts olyan e-mail címet a feliratkozóidnak, amire tudnak írni neked. Sokan sokkal jobban szeretnek így kommunikálni, mint a YouTube (vagy Facebook, Instagram stb.) üzenetalkalmazásán keresztül.
- Nézz/kövess más csatornákat. Légy részese a közösségi média életének.
- Kommentelj más YouTuberek videói alá. Ismerd el a teljesítményüket. Fontos, hogy tényleg nézd végig a tartalmukat, nehogy később kellemetlen helyzetbe kerülj.
- Olyan videókat keress (lájkolj, kommentelj), amikre szívesen dobsz egy linket, hiszen tudod, hogy a te közönségednek is érdekesek lehetnek.
- Ha valami tetszik neked, ajánld a követőidnek. Mindegy, hogy egy előadóról, egy könyvről, egy filmről vagy egy termékről van szó. Meséld el, ha valami új, pozitív impulzus ért. Ezáltal jobban megismernek és jobban tudnak azonosulni veled. És van még egy bónusz.
- Kérdezd meg a követőid véleményét, hidd el, imádni fogják, hogy megoszthatják veled és a többiekkel azt, amit az adott témáról gondolnak.
Ez a 38 tipp sokat segíthet abban, hogy híressé válj a YouTube-on. De csak akkor, ha kitartó, elkötelezett és lelkes vagy. Dolgozz szívvel-lélekkel! És állj több lábon, már ami a közösségi felületeket illeti. Ne feledd, hosszú távon az a cél, hogy minél több organikus (természetes) forgalom érkezzen az oldaladra. Mi szurkolunk, hajrá!