Négy élethelyzet, amikor a cégednek marketing-tanácsadóra van szüksége
Ha épp formálódik egy vállalkozás, kellenek a jó alapok. Ha már beindult, de nem elég gyors a növekedés, muszáj tenni valamit. Ha már megy a szekér, érdemes megnézni, nem mehetne-e még jobban. Ha pedig süllyed a hajó, meg kell próbálni kilapátolni a vizet belőle. Élethelyzetek, amikor a marketing-tanácsadás aranyat ér egy cég számára. 1. Ha még minden csak formálódik A kezeteknél a legkönnyebb a marketinges szakember feladata: nem kell a hibákat kijavítani, hiszen azok még nem léteznek. Ehelyett le tudja…
Ezért van szüksége a cégednek marketing-tanácsadásra
Ha a cégeddel szeretnél nagy dolgokat elérni, ahhoz megfelelő marketingtámogatásra lesz szükséged. Ezt megoldhatod marketingcsapat kiépítésével, ám ha induló vállalkozásként költséghatékonyabb megoldást keresel, a marketing-tanácsadás lesz a legjobb választás. Kezdjük azzal, hogy rögzítjük a tényt: a marketing olyan terület, amelyhez szakember kell. Sok cégvezető hiszi azt, hogy mindenhez ért, ebbe beletartozik a marketing is, mondjuk azért, mert volt egy ilyen kurzusa a főiskolán. Ez azonban kevés. Az online marketinghez tartozik az egyik leggyorsabban változó tudásanyag, így csak az képes kihasználni…
Vannak rossz szakemberek?
Nincsenek rossz szakemberek, csak te nem találtad meg még a számodra megfelelőt. És nincsenek rossz döntések, csak döntések amellyel vagy nyersz vagy vesztesz. Rossz döntések sorozata pedig tanuláshoz vezet. Ezeket a sorokat a Tinédzser guruk című videóm inspirálta. Belátom, hogy egy kissé erős lett az a videóm. De ez nem azt jelenti, hogy ne lenne minden szava igaz, de elfogadom azt, hogy ezzel sok-sok embert megbántottam és máshogy kellett volna elkészítenem a videót. De az is igaz, hogy vannak olyan…
Hogyan készülj fel lelkileg egy marketing-tanácsadásra?
A minket felkereső vállalkozóknak általában nem mi vagyunk az első marketingesei és nem is nagyon szoktuk javasolni azt, hogy mi legyünk az első kivitelezői, mert még a témára minimális rálátásuk van, így hetekbe telne elmagyarázgatni azt, hogy mit, miért csinálunk, és 1-2 év helyett 1-2 hónapon belül akarják az eredményeket. A kezdőknek marketing-tanácsadást szoktunk javasolni, ahol akár a leendő kivitelezőjének a tudását is felmérhetjük. Mielőtt elvállalunk egy ügyfelet, alaposan kikérdezem, megpróbálok ráérezni arra, hogy milyen gyorsan akar milyen eredményeket, és…
A te reklámod megjegyezhető?
Beszéljünk egy kicsit az emberi memória működéséről, már amennyi belefér pár percben, és úgy hogy ne aludjatok be, így nem részletes adatokat mondok. Az emlékezetnek három szakasza van: a szenzoros, a munkamemória és a hosszú távú memória. A szenzoros memória 1-2 másodpercig tart. Az összes infót feldolgozza ami a külvilágból jön pl.: a ruhád érintését a bőrödön, a hangokat, a levegő hőmérsékletét, az illatokat, a fényeket és ha egy picit is éhes, szomjas vagy, akkor azt is. Ezek borzalmasan sok…
Soha ne add fel!
A legtöbb ember azért bukik el, mert nem elég kitartó. És azért nem kitartóak, mert nincs önfegyelmük. De nem csak az emberek, hanem az állatok is beletörődnek a reménytelenségbe. Ezt dr. Seligman és kollégái állatkísérleteikkel bizonyították a 60-as, 70-es években. A depresszió, valamint a tanult tehetetlenség tünetei számos hasonlóságot mutatnak. Ha az emberek megtanulják a tehetetlenséget, akkor azt hiszik, hogy csapdában vannak, és nem fognak tanulni, fejlődni. A kutyákkal folytatott állatkísérletek lényege az volt, hogy bezárták egy szobába, amelyben a…
Mennyit fejlődhet a céged egy fél napos marketing-tanácsadástól?
Ez nagyban függ attól, hogy melyik szakaszban jársz. Én három ilyen nagy szakaszt különböztetek meg: – A vállalkozását fontolgató vagy kezdő.– A haladó, ahol már van bevétel.– Az éppen csődbe menni készülő vállalkozás. Mind a három szakasz esetében lehet fejlődni, de a fejlődés mértéke leginkább az eddig beletett munkán múlik és a hozzáadott értéken. A kezdő vállalkozások esetében általában a hozzáadott értéket nekünk kell kitalálni, szóval olyankor a vállalkozót még csak pályára állítjuk. Abban is segítünk nekik, hogy mit dolgozzanak…
2021-ben kell igazán a marketinges
Eddig is az volt a marketingszakértők legnagyobb baja a vállalkozókkal, hogy szinte mindig az utolsó pillanatban keresték meg őket. Akkor, amikor már nagyon fájt. Akkor, amikor a vállalkozó felélte az utolsó forintját, és két hét alatt szeretné rendbe tenni az eddig elszúrt dolgokat. De ez lehetetlen. Viszont eddig legalább konjunktúra volt, most pedig minimum gazdasági krízisben vagyunk. 2021-ben azért lesz igazán nagy szükség a marketingszakértőkre, mert a legtöbb vállalkozó nem tanulhat a saját kárán, hiszen valószínűleg csak egy esélye lesz…
Kiből lesz a kiemelkedő marketinges?
Ez a cselekmény 2007-ben, maximum 2008-ban játszódik. Azt hiszem, hogy inkább 2007-ben, mert akkor még nem volt gazdasági világválság. És ezt onnan gondolom, hogy minden nap tudtam venni reggel cigit és energiaitalt. Tehát 20 éves voltam. Ezt nem azért írtam le, hogy felmentsem magam, éppen ellenkezőleg. Egy manipulatív szemét ember voltam. A környezetemet úgy irányítottam, ahogyan az érdekeim kívánta. És nem csak 20 éves koromban éltem vissza ezzel a képességemmel! Így 30 felett már csak jóra használom a befolyásolást, manipulálást. …
Miért kritizálunk?
Gondolkoztam még a kritikán, mert zavart valami. Mindezekről azért kell beszélni, mert sok tartalomgyártó küzd ezzel a jelenséggel. Az zavart, hogy miért gondolják egy bizonyos társadalmi csoportba tartozó emberek azt, hogy nekik minősíteniük kell mindenkit. A szakembereket is. Valamelyik nap láttam híres hazai pszichológus videója alatt egy olyan kommentet, ami a pszichológust kritizálta. A kritizálónak legfeljebb érettségije lehetett. Azóta keresem a miérteket. Majd bevillant a megoldás, ami ott volt mindvégig előttem. A kritikát két csoportba sorolom. Személytelenre és személyesre. A…
Egy marketing-tanácsadó ismeri az emberek lelkét
Egy jó marketing-tanácsadónak alapvetően tisztában kell lennie vele, hogy mindenki egyedi, és különböző módon fogja fel a világot. Hadd adjak egy példát erre. Nemrég találkoztam egy lánnyal, és vettünk két üdítőt. Amikor kibontottam az üdítőmet, rögtön megszagoltam. Ő ezen nevetett, nem értette, miért csinálom. Elmagyaráztam neki, hogy imádom az újonnan kibontott kóla illatát, ami meglepte. Hozzátettem, hogy a műanyag palackos változatot nem kedvelem, mert kellemetlen utóíze van. Ezen is meglepődött, és azt mondta, számára ez csupán egy kóla, ő egyszerűen…
Empatizáljon vagy együtt érezzen a marketing-tanácsadó?
Empátiáról akkor beszélünk, amikor beleéljük magunkat a másik ember érzéseibe. Együttérzésről pedig akkor, amikor elképzeljük azt, hogy a másik ember mit érezhet. Szerintem egyik sem rossz, viszont én egy kicsit az együttérzés felé hajlok és azt is csak rövid ideig, hiszen az üzleti döntéseket sokszor hideg fejjel érdemes meghozni. Egy marketing-tanácsadó kívülről látja az üzletünket, képes elvonatkoztatni az ügyfél akaratától és a tényekre tud koncentrálni. Nekem már volt olyan ügyfelem aki három óra hosszán keresztül mesélte azt, hogy miért jó…
Miért félsz a könyvem elolvasásától?
Miért nem akarod tudni az igazságot? Félsz? Nem csak emberek, hanem a vállalkozások is meghalnak. Egy biztos, te is és én is meghalunk. Ezen nem tudok változtatni, viszont azon igen, hogy a vállalkozásod, azaz a családod jövője ne legyen kukacok eledele, mint a tested 50-60 év múlva. Vállalkozó vagy? Gondold át, hogy hány család élete múlik rajtad. Valószínűleg sokkal több, mint elsőre gondolnád. Igenis, hogy még a Facebook is belőled él! Nagy a felelősséged! Elég volt a próba szerencse tanulási…
Lehet fájdalmas a marketing-tanácsadás?
A marketing-tanácsadást lehet, szépen, lassan, kellemesen, terápiaszerűen is végezni. Ebben is jó vagyok, de a terápia lényege a lassú fejlődés, ami azt jelenti, hogy hetente beszélgetünk a vállalkozásodról 60 percig, közösen fejtjük és oldjuk meg a problémákat. Ilyenkor nem csak megoldást adok, hanem kérdéseket. Szépen vezetlek. A marketing-tanácsadást lehet gyorsan, fájóan, izomból is végezni. Ebben az esetben a fejlődés gyors, ami azt jelenti, hogy 1-2 alkalomban gondolkodunk. Elmegyek hozzád egy napra, fél napra és diagnosztizálom majdnem az összes eddigi elkövetett…
Magas szaktudással rendelkező marketinges vagy, még sincs tele a naptárad?
Bár számos oka lehet, hogy miért nincs meg a megfelelő ügyfélszámod, én olyan szempontokat gyűjtöttem ki, melyekkel a leggyakrabban találkozom. Alacsony EQSzerintem az üzleti életben, legyen szó marketingesről, ügyfélről, a legfontosabb az EQ fejlesztése. Bár EQ nélkül is el lehet érni sikereket akkor, ha az IQ magasabb, ám a sikerhez vezető út keserves lesz. Egy empirikus kutatás szerint, a magasabb érzelmi intelligenciával rendelkezők magasabb pozíciót tudtak betölteni a munkahelyükön annak ellenére is, hogy az adott posztra náluk sokkal alkalmasabb személyek…
Mitől lesz jó a marketinges-vállalkozó közös szövetsége?
Rengeteg vállalkozóval és marketingessel beszélgettem az elmúlt években. Gyakran előfordul az, hogy a zsák nem találja meg a foltját, azaz a két fél közül az egyik elégedetlen a másikkal, esetleg mind a két fél elégedetlen az üzleti kapcsolattal. De vajon ki a hibás? A vállalkozó vagy a marketinges? Különböző szakmai csoportokban gyakran olvasom vállalkozóktól azt, hogy már a negyedik, ötödik marketingest fogyasztják el, és hogy micsoda kóklerek vannak a paicon. Marketingesek tollából nem szoktam látni azt, hogy szindák a vállalkozókat…
A kontrollmániás vállalkozókról
Általánosságban elmondható, hogy: csak az a jó amit ők csinálnak. Ha empatikusak, akkor meghallgatnak másokat is, de végső soron az ő munkájuk lesz a jó. Egy apró feladatt felett, amie más legyintene, akár egy órán keresztül is ülnek. Zoli és Timi Volt olyan duó párosunk akik a reklámszövegeik kitalálására, megírására és ellenőrzésére kértek fel. Zoli és Timi illetve én és a kolléganőm. Én bedobtam valamit, kolléganőm finomította, majd átadta Zolinak és Timinek. Zoli kijavította, átírta, elvett belőle és hozzátett. Majd…