A videó leirata:
Lehet ezzel a témával vitatkozni, de igenis, hogy ha valaki felkeres azzal, hogy nem megy a vállalkozása, akkor ott általában ez lesz a hiba.
Üdvözöllek, én Dajka Gábor vagyok, marketing szakértő, és most arról szeretnék beszélni, hogy olvasnak-e az emberek vagy sem, mielőtt igénybe vesznek egy szolgáltatást, vagy megvásárolnak egy terméket, és úgy általánosságban is.
Kezdeném egy közhellyel: Mindenki magából indul ki.
Majd folytatom azzal, hogy azonos, azonosat vonz.
Ha van egy vállalkozásod, akkor alapvetően a kommunikációddal határozod meg azt, hogy kik lesznek az ügyfeleid. Ha nem olvasol rendszeresen, ha nem műveled magad folyamatosan, akkor a kommunikációd is olyan lesz, amilyen. Ami nem biztos, hogy baj. De, azért meg kell értened, hogy pl. egy 120.000 Ft-os aranymaszkos szépítő kezelést olvasottabb embereknek nem fogsz tudni eladni. És valószínűleg az olvasottabb embereknél van a több pénz.
Továbbá Magyarországon a webáruházak jelentős része csak egy másolat. Gyári fotó, gyári termékleírás, közel azonos ár, azonos fizetési és szállítási feltételek mindenkinél. Másolt webáruház esetén az nyer, aki olcsóbban és gyorsabban le tudja szállítani az árut. Ez nem túl jó. Bár manapság egyre nagyobb kincs olyan üzletet / szolgáltatást találni, ahol vannak is raktáron termékek illetve van kapacitása a szakinak.
Egy biztos: a fogyasztó szereti úgy meghozni a vásárlási döntését, hogy előtte tájékozódik. Pofon egyszerű a dolog; a fogyasztó az esetek döntő többségében onnan fog vásárolni, ahonnan a legtöbb információt megkapja és ahol a legszimpatikusabbak.
Mindennek az alapja olvasás és az írás. Ennek a videónak is az alapja az írás és az olvasás.
Ha úgy érzed, hogy az emberek nem olvasnak, akkor valószínűleg nem jársz könyvesboltba, könyv klubba, írást oktató órára. Érdemes felülni egy metróra is. Az emberek miközben utaznak, könyveket olvasnak.
Tehát borzalmasan nehéz rábírni a művelt fogyasztót a fogyasztásra egy olyan vállalkozónak, aki nem rendelkezik az írás tudományával.
Erről szívesen elmesélek egy történetet:
Volt egy ügyfelem, aki úgy hívott fel, hogy nincs túl jó barátságba a könyvekkel, de szeretné megcélozni a műveltebb réteget, hiszen abban van a pénz. Felkért, hogy segítsek neki a kommunikációban, mert már nem tud érvényesülni a piacon, mert elszaporodtak a nem túl éles eszű konkurensek. Segítettem neki. 1-2 hónap elteltével több hónapnyi az eddigieknél komolyabb megrendelést vett fel előre. Most december van, de már nyárra is van megbízása.
Azt is fontos megérteni, hogy ha a Word nem húzza alá a szavakat, az nem azt jelenti, hogy az egy tudatos, jól megfogalmazott marketingszöveg.
Néha szokott jönni a kifogás: De, Gábor, mi ezt direkt ilyen egyszerűre akartuk megcsinálni.
Igen, de attól, hogy még egyszerű, az nem azt jelenti, hogy ne legyen olvasmányos a szöveg. Ezzel a logikával a A Marsi Mentőexpedíció című könyv is egyszerű, mert csak betűk vannak benne, mégis olvasmányos és lebilincselő mű. A Trónok harca könyvben csak egy térkép van, szóval az is egyszerű, ha így nézzük.
A másik kifogás, hogy csak a rövid szöveget olvassák el. Szinte magam előtt látom a Harry Potter íróját, amint alkotás közben azt mormogja, hogy; Csak röviden Joanne, mert az emberek nem olvasnak.
De ezt ne is ragozzuk tovább. Elismétlem a videó elejét: Lehet ezzel a témával vitatkozni, de igenis, hogy ha valaki felkeres azzal, hogy nem megy a vállalkozása, akkor ott általában rossz a kommunikáció.