Miben tér el a life coach és a business coach munkája egy baráti beszélgetéstől?
A coach az, aki kihozza belőled a benned rejlő potenciált azzal, hogy életed adott területén megmutatja rengeteg ösztönző kérdés és néhány gyakorlat segítségével, hogyan válj a legjobb önmagaddá. Számtalan coaching terület létezik, abból pedig a két legnépszerűbb a life coaching és a business coaching. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy mikor és kihez érdemes fordulnod a problémáiddal? Miben tér el a coaching egy baráti beszélgetéstől? Egy barátoddal vagy közeli ismerősöddel folytatott beszélgetés során tapasztalatot és információt cseréltek, de ez szinte…
Este 8 órakor kell a Facebookra posztolni
Kortól és nemtől függetlenül gyakran látom a tuti recepteket a marketingesek tollából, amelyek az egyetemleges igazságot hivatottak jól megmondani. Úgy vélik, hogy náluk van az igazság olyan kérdésekben, mint hogy: mikor kell posztolni a Facebookra. Ebbe az időpont és / vagy a hét valamelyik napja is beletartozik. Persze ezen túlmenően felfedik az igazságot arról is, hogy miről kell posztolni, hogyan és hányszor. Illetve további technikák százairól lehet még olvasni, és arról még nem esett szó, hogy a buyer personának és…
Marketingesre vagy coachra van szükségem?
Magyarországon az elmúlt évtizedekben jelentősen megnőtt mind a coachok, mind a marketing-tanácsadók száma. Ez köszönhető annak, hogy a két szakmának széleskörű képzési lehetőségei vannak, mert az egyetemi lehetőségeken kívül már felnőttképzési akkreditált tanfolyamok is rendelkezésre állnak. Sokan azonban nem tudják a gyakorlatban megfogalmazni, igazából mire is van szükségük ahhoz, hogy vállalkozásukat sikerre vigyék. Ebben a cikkben ezért különbséget teszek a két szakma között, és pontosítom, mikor kit érdemes keresned. Marketing – az üzlet reklámozása Sajnos erős az a tévhit a…
Az attitűd szerepe a marketingben
A marketing szerteágazó szakma, és több száz definíciója létezik, így akár az attitűdváltás részét is képezhetné az egyik meghatározás, például: a reklám egyik célja a fogyasztó attitűd váltása. A magyar marketinges szakma nem igazán szokott ezzel a kérdéskörrel foglalkozni, no nem azért mert fölösleges lenne, hanem azért, mert ehhez már mélyebb pszichológiai ismeretek szükségesek, egy hatalmas adag önismerettel egybekötve. Ezeknek az elsajátítása hosszú évek kemény munkája, és rengeteg pénzbe kerül, így csak egy maréknyi ügynökség fektet még ebbe is. Az…
Gyorstalpaló a fogyasztói viselkedésről
Az emberi viselkedés egy elképesztően tág témakör. Talán a legtöbb vállalkozó azt gondolja, hogy a vásárlók kiszámítható robotok, akiket nagyon egyszerű megfejteni. Sőt, gyerekjáték őket rávenni a vásárlásra, hiszen nemcsak a „marketingesek”, hanem a reklámcsatornákat üzemeltetők is folyamatosan azt sulykolják, hogy egy pár hirdetés mindent is megold. Csak meg kell bízni egy hirdetéskezelőt vagy meg kell keresni a hirdetés feladása gombot, és már csak azon kell gondolkodni, hogy két hét múlva hová öntsük a milliókat. Ezzel a gondolatmenettel nem teljesen…
Van számodra tökéletes vásárló?
A szín öltöztet. Nézzük meg azt, hogy milyen tulajdonsággal rendelkező embereket tudsz megszólítani ezen a felületen, csupán a színek megfelelő használatával a reklámodban. – Ha zöld színeket használsz, akkor a magasabb státuszú embereket vonzod majd. – Ha piros színeket használsz, akkor a kockázatvállaló embereket vonzod majd. – Ha kék színeket használsz, akkor a befektető típusú embereket vonzod majd. – Ha sárga színeket használsz, akkor a önbizalommal teli embereket vonzod majd. – Ha fehér-fekete színeket használsz, akkor a magasabb iskolai végzettségű…
Ismered ezt kísérletet?
Fogj 10 embert, 5 embernek a kezébe adj (örökbe) 10 db ezrest és kérd meg őket arra, hogy osztozkodjanak. Nagyon más arányban fogják a pénzt elosztani. Lesznek olyanok, akik 50-50%-ban fognak megállapodni. Míg olyan csapat is lesz, akik 30-70%-ban, vagy éppen 20-80%-ban. Szóval a szórás magas lesz. Ha pedig a legvégén megkérdeznéd tőlük azt, hogy miért pont úgy döntöttek, azt felelnék, hogy: így volt a logikus. De a logikát azonnal ki tudjuk zárni, hiszen ha logikusan döntöttek volna a felek,…
Marketing-tanácsadáson történt
Még 2022-ben egy vállalkozó kereste meg a tanácsadó irodánkat, panaszával, hogy a második Google Ads-ügynökség szolgáltatásaival sem érte el a kívánt javulást a hirdetései teljesítményében. Az ügy különösen aktuálissá vált, mivel karácsony közeledtével szerette volna maximalizálni az eladásokat, és ezért hétfőn még szeretett volna újabb csomagokat feladni. Én magam ültem autóba, hogy személyesen találkozzak vele és segítsek értelmezni az adatokat. Az ügy kivizsgálása során gyorsan kiderült, hogy a vállalkozó ugyanahhoz a marketing csapathoz fordult másodszorra is, anélkül, hogy tudott volna…
A reklámok nem olyanok, mint a bírósági tárgyalások, ahol a legjobb érvek nyernek
Nézzük meg azt, hogy a marketingszélhámosok hogyan dolgoznak. Először is, kitalálja valaki az új csodát. Volt már annyi, mint pl.: QR-kód, chatbot, popup ablak, értékesítési tölcsér, valamelyik alkalmazás új funkciója, TikTok stb. Én már nem is számolom. A csodának az a lényege, hogy alapjaiban véve változtatja meg a marketinges szakmát, a fogyasztói szokásokat. És hirtelen lépnek be az életünkbe. Nagyon fontos, hogy a csodák mindig egyszerűek és azonnal használhatóak, különösebb tervezést nem igényelnek – legalább is, ezt ígérik. Tehát mindenkinek…
Klapka reklámja: Vámház körút 9.
Nincs olyan hónap, amikor valamelyik marketinges csoportban meg ne említenék a marketingben laikus vállalkozók és a marketingben laikus marketingesek a Vámház körút 9-et, mint jó példát. Az érvelésük a megjegyezhetőségen nyugszik, ami mögé mást és mást látnak. Valaki szerint rossz a reklám, és azért jó, mert már nem a minőség kell az embereknek. Valakik szerint Klapka melegszívű karaktere miatt működött. Más emberek szerint pedig az egyszerű a nagyszerű. Számtalan elméletet olvastam már, ám inkább nézzük meg egy marketinges szemével ezt…
Milyen marketingesre van szüksége egy vállalkozónak?
A vállalkozóknak olyan marketingesekre van szükségük, akik lázadnak, akik vitatkoznak, akik szembe mennek a megszokottal. Fura, különc arcokra, akik álmodoznak. Olyanokra, akiknek az ötleteik elsőre őrültségnek hangzanak. Ezzel szemben idehaza az öltönyös marketinges kockák a külföldi trendeket oktatják karót nyelve, miközben attól rettegnek, hogy a főnöküket vagy az affiliate partnereiket meg ne bántsák. Valójában ez egyrészt azért van, mert a legtöbben a semmiből lesznek marketingesek. Előző nap még targoncát vezettek vagy sültkrumplit ajánlottak a hamburger mellé. Másrészt azért, mert a…
A minőségi cégek minőségi termékei – avagy a fantáziátlan túldicsérés
Észrevettem, hogy az utóbbi 1-2 évben a Facebookon szinte csak olyan reklámok jönnek velem szembe, melyek túldicsérik az adott terméket / szolgáltatást. Mintha a vállalkozók vagy a marketingeseik azon versenyeznének, hogy ki tud nagyobbat mondani, ezzel minél jobban elfedni a valóságot. A marketingnek soha sem szabad valótalant állítania, ám azért szabad kozmetikázni, vagy ha úgy tetszik: egy kis alapozó soha sem árt. Szóval, a mostani reklámok túltolják a dicsekvést, öndicséretet. Szinte soha, senki sem említi meg a hátrányokat. Ez pedig…
Nézzük meg a marketingszélhámosok egyik módszerét
Először is, kitalálja valaki az új csodát. Volt már annyi, mint pl.: QR-kód, chatbot, popup ablak, értékesítési tölcsér, valamelyik alkalmazás új funkciója, TikTok stb. Én már nem is számolom. A csodának az a lényege, hogy alapjaiban véve változtatja meg a marketinges szakmát, a fogyasztói szokásokat. És hirtelen lépnek be az életünkbe. Nagyon fontos, hogy a csodák mindig egyszerűek és azonnal használhatóak, különösebb tervezést nem igényelnek – legalább is, ezt ígérik. Tehát mindenkinek mindenre jó. Talán most a podcast lesz az…
Nézzünk bele egy kicsit a neuromarketingbe
A marketingben felhasználjuk többek között a pszichológusok tapasztalásait, vagy ha úgy tetszik, az emberek az ingerekre adott válaszukat. Ám a két fülünk között lévő komputert a pszichológia nem szedi darabokra, bár nyilván nem ismeretlen terület a számukra, ám mégsem az agyat vizsgálják, hanem az embert. Ezzel szemben a neurológia az agyi folyamatokat vizsgálja, fMRI vagy EEG-technológiával. A neuromarketingesek arra kíváncsiak, hogy az agyunk mely idegpályái lépnek működésbe, például vásárlási szituációban. Egyes neuromarketingesek pedig a biometriát is ide sorolják. Amikor elmondom…
A tartalommarketing 2022-ben sem fog kihalni
Egyre rohamosabban a reklámok kiszűrése és az adatvédelem felé megy el az internet. Mindenki ingyen szeretne használni mindent, lehetőleg reklámmentesen és lekövethetetlenül – ezt jó pár tech cég igyekszik kielégíteni. Ezzel viszont az a baj, hogy mi marketingesek egyre nehezebben érjük el a célközönségünket, ami a reklámköltségek emelkedésével jár, hiszen sokszor nem a megfelelő emberekhez tudjuk eljuttatni a hirdetéseinket. Tehát a kereskedő többet fizet a Google-nak, Facebooknak és persze a marketingeseknek is, hiszen több lesz a munkánk. Ezt pedig végül…
Az 500 Ft-os benzinár pszichológiája
Több média készített mini közvéleménykutatást arról, hogy hol van a benzin literenkénti árának a lélektani határa, és ez kereken 500 Ft-ra jött ki. A megkérdezettek döntő többsége azt mondta, hogy ha eléri az 500 Ft-ot a benzinár, akkor ők bizony leteszik az autót. Én szeretek az emberek véleményével, gondolkodásával foglalkozni illetve érdekesnek találom az egymásra gyakorolt hatásukat is. Nézünk meg lélektani szempontból, hogy a megkérdezett emberek a jósolt cselekvésüket miért nem tartják be. Sokan szeretik azt hinni, hogy ők ismerik…
Miért nem jó a blogunk?
Ki vagyok én? – Feltettük már ezt a kérdést önmagunknak százszor. A személyes márkánk meghatározása, önmagunk elhelyezése azért olyan nagyon fontos, mert ez az origo. Ebből tudunk kommunikációs üzenetet indítani. Erre fogunk építeni, ezzel tervezünk. Olyan mint a ceruza a kezünkben, amikor írunk. Ki vagyok én? Mihez értek? Mi az, amiben más vagyok mint a többiek? Mi az, amiben más vagyok, mint a hasonló területen dolgozók? Mi motivál? Mit szeretek a legjobban? Milyen kudarcokkal kellett eddig szembenéznem? Mik a gyengeségeim,…
Ez változott az elmúlt 12 évben a webáruház-tulajdonosok körében, marketinges szemmel
Én 2009-ben kezdtem el komolyabban marketinggel foglalkozni. Akkoriban a vállalkozók hozzáállása az online üzlethez és a szakemberekhez nagyon más volt, mint manapság. Anno ha valaki webáruházat szeretett volna indítani, akkor az 1-3 millió forintjába került és alkalmaznia kellett egy programozót is, aki heti szinten optimalizálta a rendszert és követte a robbanásszerű újdonságokat. Régebben csak szaktudással, piaci ismeretekkel, raktárkészlettel rendelkező üzletemberek vágtak bele az online kereskedelembe a magas költségek miatt. A korábbi tapasztalataikból fakadóan pedig többéves megtérülési időben gondolkodtak. 2009-óta eltelt…
Szükséges kreativitás egy marketingesnek?
Sokszor fel szokott merülni a kreativitás (alkotóképesség) témája a vállalkozók és persze a marketinges szakemberek között. Az egyik oldalon azok állnak, akik azt mondják, hogy nem kell kreatívnak lennie egy marketingesnek, mert ott vannak a bevált módszerek, vagy ha úgy tetszik a sémák, és csak le kell őket követni. A másik oldalon pedig azok állnak, akik a marketingelést a kreativitáshoz kötik. Én pedig úgy vettem észre, hogy sokszor elbeszélnek egymás mellett a felek, így nézzünk meg a kreativitás jelentését és…
Mi a különbség a marketing-tanácsadás és a pszichológiai konzultáció között? És egy alkalom elég?
Elsőre meglepő lehet a témakör, pedig nem egyszer találkozom azzal a jelenséggel, hogy a probléma megoldására inkább egy mentálhigiénés segítőre lenne szükség. A lélektani állapot nagyban meghatározza azt, hogy valakiből hogyan lesz vállalkozó, vagy miként vág bele a marketing folyamatokba. Amíg azonban a lelki vagy akár mentális problémák nincsenek helyre téve, addig nem érhetünk el nagy sikereket a munkánkban sem, ami jelen esetben a vállalkozásunk lesz. Most lehet, azt mondod, hogy „Dehát nem egyértelmű, mikor melyikre van szükség?!”. Azoknak az,…