A kezdő vállalkozók egyik legnagyobb hibája az, hogy nem értik a vásárlót. Nem értik a vásárló döntési folyamatát. Nem ismerik a célközönségük tartalomfogyasztási szokásait. Nem tudnak róluk szinte semmit.
Konzultáció során elég sok idő megy el azzal, hogy meghatározzuk közösen a minta vásárlót, vásárlókat.
A legtöbb vállalkozó bele van bolondulva a statisztikába, ami nem lenne baj, de a legtöbben nem ismerik a mérés technikai hátterét, így a számok ismerete ide vagy oda, nem fognak tudni jó döntést hozni. A statisztika rejtelmeibe sajnos nem tudunk ebben a videóban mélyen belemenni, mert hatalmas anyagot kéne elmesélnem, ami órákig tartana, viszont a felszínt tudjuk súrolni.
A kezdő vállalkozók azt hiszik, hogy a vásárlás úgy zajlik le, hogy az ügyfél beír egy keresőszót a Google-be és azonnal meg is fogja vásárolni az adott terméket. Vagy a kereskedő felad a Facebookon egy hirdetést, a látogató rákattint, majd meg is veszi a terméket.
A helyzet nem ennyire egyszerű. Nagyon kevés a valószínűsége annak, hogy a vásárló így fog tőlünk, vagy bárki mástól vásárolni. Igen, vannak olyan agyoncsiszolt marketing gépezek amelyek nagyszerűen működnek, de ehhez rengeteg teszt kell és nagyon kell ismerni a célcsoportokat.
Persze vannak árösszehasonlító oldalak és bolt gyűjtő oldalak, amelyekkel a kisebb pénzű vásárlókat tudjuk megfogni, de ezeknek a 90%-uk soha nem lesz hűséges vásárló és zömében nyomott áron kell értékesítenünk nekik.
Most elmesélem, hogy egy átlagos vásárló hogyan konvertálhat be. A lépések felcserélhetőek, és egyes marketing csatornák kihagyhatóak, illetve más marketingcsatornát is bele lehet tenni az egyenletbe.
Íme egy-egy vásárló útja:
1.) Google Ads, hírlevél, Facebook remarketing, konverzió
2.) Google organikus találata, Facebook, Google fizetett keresési találata, hírlevél, Google fizetett keresési találata, konverzió
3.) Google organikus találata x2, Facebook, Google fizetett keresési találata x3, Facebook remarketing, hírlevél, Google remarketing, hírlevél, konverzió
Az első útvonalnál a konverzió az első kattintástól számított 7. napon jön létre.
A második útvonalnál a konverzió az első kattintástól számított 20. napon jön létre.
A harmadik útvonalnál a konverzió az első kattintástól számított 40. napon jön létre.
Tehát a 3. verziónál az történik, hogy ma rákattint a felhasználó a hirdetésre és 40 nap múlva megveszi a terméket.
Vannak, akik hirtelen impulzusok hatására vásárolnak és vannak olyanok, akik hosszasan mérlegelnek. Szinte minden kezdő vállalkozó az azonnali vásárlási döntést meghozó vevőkre szeretne célozni, mert a munkát el szeretné kerülni. Egyébként ezért fordulhat elő, hogy a kezdő webáruház tulajdonosokat nagy ígéretekkel könnyen be lehet csapni. Pl.: 100.000 Ft-ért meg SEO-zuk az oldaladat és dőlni fognak a vásárlók. Ez nevetséges ígéret.
Nem szabad elfelejteni, hogy nem minden reklámnak lehet mérni a közvetlen megtérülését. Mondok egy példát erre is. Anya reggel a villamoson a mobiltelefonján kinéz egy piros laptopot magának. Munka után hazamegy és megkéri apát, hogy nézzen már rá ő is, és ha a színén kívül a laptop tudása is rendben van, akkor rendeljék már meg. Apa a saját számítógépén fogja megnézni a laptopot. Anya vagy elmondta apának a webshop címét és akkor az Analytics-ben a direkt forgalomba fogja tenni a vásárlást, vagy elküldi Facebookon és akkor a közösségi hálózathoz fogja tenni az Analytics a vásárlást.
A Google Ads-fiókkezelő pedig elmehet a fenébe, mert ma sem adott el semmit, mert nem mutat konverziót.
És akkor most elértünk az eszközök közti konverzióhoz. A mobilra optimalizált weboldal hasznosságáról nem szeretnék előadást tartani, mert már 5 éve lejárt lemez. Gyakran megesik az, hogy több eszközről nézik meg a vásárlók az adott terméket, mielőtt megvásárolnák. A tipikus útvonal Asztali > Mobil > Asztali gép, majd konverzió. Vagy Mobil > Asztali > Mobil majd konverzió. Ha a mobiltelefonos megjelenésünk nincsen rendben akkor sokkal kisebb az esély arra, hogy bekövetkezik a konverzió.
A 2019-es vagy maximum a 2020-as években az fog tudni a piacon fennmaradni, aki az előbb említettek elfogadja és megérti. Az, aki marketingstratégiában tud gondolkozni.
Nem szeretnék minősíteni senkit, de ezt borzalmasan kevesen látják be. Hamarosan átalakul a piac. Most még egy-egy új vásárló megszerzésén hasznunk van.
1-2 éven belül arról fogunk beszélni, hogy mennyit buktunk az új vásárlón első körben. Arról, hogy mennyit buktunk azon, hogy ő egyáltalán nálunk vásárolt.
Remélem, hogy hasznos volt ez a videóm. Ha van ötleted, hogy mi legyen a következő videó témája, akkor azt írd meg nekem. Szia!